Οι Φιλιπινέζικες Πολεμικές Τέχνες (FMA) έχουν πολλά να προσφέρουν σε όποιον επενδύσει αυτές. Eίτε ξεκινάς τις πολεμικές τέχνες είτε έχεις δουλέψει σε κάποιο άλλο σύστημα σίγουρα το FMA θα σε εκπλήξει ευχάριστα.
Υπάρχει το ένοπλο μέρος (ραβδί, σπαθί, μαχαίρι, τόμαχοκ) και το άοπλο μέρος (Panantukan Cadena de mano). Το σύστημα της IKAEF πανω στο οποίο εργαζόμαστε στο άοπλο μέρος έχει τεχνικές Kick Boxing, Muay Boran και Pencak Silat). Δεν απαιτείται ιδιαίτερος εξοπλισμός ούτε ιδιαίτερα μεγάλα όπλα που υπάρχουν στα παραδοσιακά Ιαπωνικά και Ευρωπαϊκά συστήματα.
Μπορείς να προσαρμόσεις οιοδήποτε καθημερινό αντικείμενο π.χ. κλειδιά, στυλό, φακό να λειτουργήσουν ως όπλα. Αξιοποιούμε τις πιο αποτελεσματικές και ρεαλιστικές τεχνικές από το FMA σε συνδυασμό με την Μεσαιωνική Ευρωπαϊκή Οπλασκία.
2015 Σεπτεμβριος: Μαχαίρι και Σπαθί στον 21ο αιώνα, I. Koτσιδης
Οι πολεμικές τέχνες των περασμένων αιώνων δεν έχουν την πρώτη θέση στους πολέμους που πλέον διεξάγονται με πυραύλους και προηγμένα οπλικά συστήματα καθώς και ψηφιακη τεχνολογια.
Όμως και ο σύγχρονος στρατιώτης εκπαιδεύεται στη χρήση του μαχαιριού μικρού ή μεγάλου ή σπαθιού. Το μαχαίρι είναι από τα πρώτα εργαλεία που κατασκεύασε ο άνθρωπος. Είναι δίπλα μας για πολλούς αιώνες και θα συνεχίσει να υπάρχει από την κουζίνα μας μέχρι την χρήση για στρατιωτικούς σκοπούς (αυτοάμυνα κ.λ.π.). Είναι ένας σύντροφος που πάντα αν χρειαστεί μπορεί να προστατέψει εμάς και αγαπημένους μας. Το μαχαίρι είναι σιωπηλό (σε αντίθεση με τα όπλα) δεν χρειάζεται γέμισμα και πάνταείναι υπολογίσιμο στην μάχη σώμα με σώμα, ακόμα και σήμερα (σε επίπεδο στρατιωτικών επιχειρήσεων). Όταν μιλάμε για μαχαίρια και σπαθιά σίγουρα πρέπει να εντρυφήσουμε στα συστήματα Φιλιππίνων, Μαλαισίας, Ινδονησίας που έχουν κρατήσει την κουλτούρα του πολεμιστή που μάχεται με αυτά. Σημαντικός επίσης οδηγός που δίνει μεγάλο αριθμό πληροφοριών είναι και η αρχαία Ευρωπαϊκή ξιφασκία πολλά στοιχεία της οποίας βρίσκουμε μέσα στα Φιλιππινέζικα συστήματα που όμως έχουν εξελιχθεί και μεταλλαχθεί από τους ντόπιους.
Τα σπαθιά μέσα στους αιώνες εξελίσσονται ανάλογα με τις συνθήκες και τους στρατιωτικούς εξοπλισμούς π.χ. πανοπλίες, έφιππες μάχες ή πεζικό. Έτσι έχουμε βαριά ογκώδη σπαθιά, κυρτά, ίσια, ενός χεριού, δυο χεριών, ελαφριά σπαθιά, σπαθιά που η δουλειά τους είναι κυρίως το κόψιμο ή το κάρφωμα (Rapier, Small sword).
Ένα βασικό στοιχείο στο οποίο νομίζω ότι υπερτερούν τα Ευρωπαϊκά σπαθιά και μαχαίρια κατασκευαστικά είναι η χρήση της guard (μεταλικης προστατευτικής επιφανειας ανω της χειρολαβης) η οποία προστατεύει κυρίως τα χέρια και δίνει αρκετά πλεονεκτήματα στην άμυνα και την επίθεση, σε αντίθεση με τα σπαθιά της Νοτιοανατολικής Ασίας και Ιαπωνίας τα θρυλικά Katana με την Tsuba που κατασκευαστικά δεν δίνουν τόσο βάση σε αυτη την προστασία. Φυσικά για εμάς τους φίλους του είδους το κάθε όπλο έχει την δική του γοητεία και την δική του φιλοσοφία και χρησιμότητα.
Ανάμεσα στα Ευρωπαϊκά σπαθιά ή τα σπαθιά της Ανατολής (Κίνα, Φιλιππίνες, Ιαπωνία) παρά την διαφορετική τεχνοτροπία στην κατασκευή τους και χρήση βλέπουμε και ομοιότητες. Κοιτάζοντας το Ευρωπαϊκό Sword and Dagger, Espada y Daga, το Φιλιππινέζικο sword ή Stick and Dagger, την Ιαπωνική Katana,Tanto ή Wakizashi ή τα Κινέζικα σπαθιά ή τα διπλά σπαθιά ή μαχαίρια (Butterfly Knives,Machetes), βλέπουμε ότι κάθε ένα από αυτά λειτουργεί βάση των πλεονεκτημάτων που του δίνει το σχήμα, το βάρος ή το μήκος του. Ομως υπάρχουν πολλά κοινά στοιχεία στον τρόπο χειρισμού, άμυνας και επίθεσης που συναντάμε σε όλες τις κουλτούρες.
Αν λοιπόν κατηγοριοποιήσουμε τα όπλα π.χ. σε ίσια όπλα (Gladius sword, Viking sword, Gim sword), κυρτά (Saber), γιαταγάνια (Ginunting, Kopis), σπαθιά ενός χεριού ή δυο χεριών (Bastard, Longsword, Katana), ίσια μαχαίρια (Bowie, Dagger), κυρτά μαχαίρια (Kukri) και εργαστούμε στις βασικές αρχές και ιδιαιτερότητες που έχει το κάθε όπλο μπορούμε να χειριστούμε μια τεράστια γκάμα όπλων. Αυτό αναδεικνύουμε στην Σχολημέσα από την εργασία και την διαρκή έρευνα που συνεχίζεται.
Κοτσίδης Ιωάννης
Εικονες 56, 57, 46, 72, 78, 76, 77 από το βιβλίο: Egerton Castle 1885, Schools Μasters of Fence, Bell and Sons, London.
Εικόνες 4, 31 από το βιβλίο: Alfred Hutton 1892, Old Sword Play, Grevel and Co, London